Z dzieckiem w domu.

Zostań w domu! Z powodu koronawirusa eksperci zalecają ograniczenie spacerów i pozostanie w domu. Jest to trudny czas, szczególnie dla dzieci. Co robić z nimi w domu? Mamy dla Państwa pomysły na zabawy dla naszych przedszkolaków. Znajdziecie Państwo tutaj propozycje zabaw dydaktycznych, ruchowych, ale również zabaw z językiem angielskim, z religii i logopedii zgodne z podstawą programową. Myślę, że każdy wybierze coś dla siebie i swojej rodziny.

Rodzicu

Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli
i szkół, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.

Pomysły na zabawy bez telewizora

Zacznijmy od wyłączenia telewizora, odłożenia w kąt smartfonów i tabletów. Bądźcie na wyłączność dla swojego dziecka. Wiemy, że to trudne, bo jest tyle do zrobienia i do tego jesteśmy zmęczeni. Pamiętajmy jednak, że uwaga poświęcona dziecku i czas wspólnej zabawy są dla niego najcenniejszym prezentem, a również nam rodzicom pomoże na chwilę zapomnieć o codziennych trudach.

Jeśli chcemy, aby nasze dzieci były ciekawe świata, miały wiarę w siebie, były kreatywne, bawmy się z nimi, podarujmy im swój cenny czas. Dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy, że czuje się ono ważne i kochane.

Oto kilka najprostszych przykładów:
zajęcia „zrób to sam” -Możecie lepić z masy solnej, plasteliny, malować farbami, kredkami, rękami, robić wycinanki z papieru kolorowego i wiele innych.
Wspólne czytanie
Budowanie z klocków
„Przynieś mi coś…”– Mówisz np. „Twoje zadanie to znalezienie czegoś niebieskiego i małego”.
Zabawa w zgaduj zgadula!– Wymyślacie sobie kategorię, np. „zwierzęta”. Dziecko zadaje ci pytania np. „czy to ma rogi?”, które w końcu naprowadzą je na dobrą drogę
Fryzjerka/kosmetyczka. -Daj dziecku kolorowe kosmetyki albo szczotki i klamerki. Zarządź, że jesteś klientem salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego
Zabawa w „ciepło – zimno”– każesz dziecku szukać jakiejś rzeczy w pokoju, w którym przebywacie. Aby ułatwić malcowi zadanie, mówisz: „ciepło – zimno”
Pieczenie ciasteczek. A może wspólne gotowanie?
Wyklejanie zdjęć w albumie.
Gry planszowe
Kolorowanki, malowanki, wycinanki
-Seans bajkowy-Przygotuj popcorn , sok, zróbcie sobie wygodne posłanie z wieloma poduszkami, włączcie pełnometrażową bajkę i po prostu oglądajcie przytuleni. Komentuj z dzieckiem, wyjaśniaj, rozmawiajcie, cieszcie się spędzanym czasem… i odpoczynkiem.
praceprzestrzenne z wykorzystaniem rolek po papierze
Zabawa „Szukamy koloru zielonego”Potrzebne materiały: kartki, farby: czerwona, żółta, niebieska, biała, pędzel oraz utwór W. Broniewskiego „Gramy w zielone” Rodzic czyta dzieckuwiersz W. Broniewskiego pt. „Gramy w zielone” „Proszę o zielone!” zaklekotał bociek do zielonej żabki, co siedziała w błocie. Ale mądra żabka Prędko myk! pod wodę: „Miły mi, bocianie, moje życie młode”. Rosły w wodzie modre niezapominajki, i boćkowi rzekły: „Znamy takie bajki. Chciałbyś żabkę połknąć, lecz się obejdź smakiem: żabka gra w zielone z młodym tatarakiem”. Możemy porozmawiać z dzieckiem o tym, jakie zwierzątka wystąpiły w tym wierszu, w co chciał grać bociek, co zrobiła żabka, co powiedziały niezapominajki boćkowi. Warto poszukać w internecie zdjęcia niezapominajek i pokazać dziecku. Porozmawiajmy też o kolorach: jakie kolory ma bociek (skrzydła, dziób, nogi), jakie żabka, a jakie niezapominajki. A teraz zaproponujmy dziecku zabawę w mieszanie farb. Najpierw dziecko może nazwać kolory farb, jakie przygotowaliśmy na stole. Dziecko miesza ze sobą po dwa kolory: czerwony i żółty. Czy powstał kolor zielony? Wymieszajmy teraz czerwony i biały, niebieski i czerwony, żółty i niebieski. Czy mamy już kolor zielony? Dziecko może namalować teraz zieloną żabkę.
Czy dzieci przychodząc na świat nie potrafią oddychać? Oczywiście, że potrafią. Wszyscy potrafimy oddychać, ale czy na pewno robimy to dobrze? Niestety nie wykorzystujemy wszystkich możliwości, jakie dają nam płuca i zapominamy o istnieniu przepony, która na proces oddychania wpływa wręcz cudownie, jeśli potrafimy ją dobrze wykorzystać. Zachęcam więc Rodziców do zapoznania się z artykułem Ewy Kaczmarkiewicz„ Wdech, wydech…, czyli o prawidłowym oddychaniu u dzieci. Zabawy i ćwiczenia oddechowe.” Przykład zabawy oddechowej:„Oddychanie w stylu słonia”Potrzebne materiały: brak
Jest to bardzo dobrze odbierane przez maluchy ćwiczenie oddechowe. Koniecznie zobacz jak poprawnie je wykonać. Dziecko powinno zająć pozycję stojącą, nogi lekko rozszerzone. Mówimy mu, że za chwilę zamieni się w słonika, więc koniecznie musi oddychać jak małe słoniątko. Dziecko głęboko nabiera powietrze przez nos, a kiedy to robi, unosi ramiona tak, jakby to była trąba słonia. Jednocześnie napełnia powietrzem przeponę. Następnie wydycha powietrze przez usta w sposób dźwięczny powoli opuszczając „trąbę” ku dołowi.
Czy to zima, czy to wiosna?– zabawa klasyfikacyjna, dzielenie nazw obrazków na sylaby, próby dzielenia na głoski.Dziecko losuje obrazek i opowiada, co wylosowały. Dzieli nazwę na sylaby, próbuje dzielić na głoski. Następnie, rozdziela obrazki na dwie grupy –na zielonej kartce– wiosenne i niebieskiej – zimowe.  ilustracje</a>
Karty ruchowe to doskonała zabawa w domu.Rodzic pokazuje kartę dziecku, dziecko mówi co to za zwierzę i wykonuje ruchy jak zwierzę z obrazka. Zabawę mogą prowadzić na zmianę z rodzeństwem lub rodzicem.Na początku pobierz karty ruchowe i wydrukuj je. Drugim krokiem jest staranne wycięcie kart ruchowych. Jeśli nie chcecie zabezpieczać kart przed zniszczeniem, to po wycięciu możecie od razu przejść do zabawykarty-ruchowe-zwierzeta-pdfćwiczenia grafomotoryczne  szlaczki   cwiczenia-grafomotoryczne (1)  cwiczenia-grafomotoryczne
–Bajka pt „Wojtek i maseczki” Bajki-Mamy-Przyjaciela-1 (1)

 zabawa z czytaniem zabawa-z-czytaniem-fragment  czytanie ze zrozumieniem
zabawy nożyczkami wycinanki
Przedszkolny Bank Pomysłów i Zabaw PWN do edukacji domowej
20 krótkich video-ćwiczeń z Kubusiem dla dzieci  
Ponad 70 audiobooków dla dzieci starszych i młodszych w Bezpiecznej Strefie od Kubusia 
praktyczne zadania dla przedszkolaków
gry edukacyjne 

Grupy młodsze 3-4 latki – propozycje zajęć do realizacji z rodzicami w domu

22-30 czerwiec 2020  Wakacji już czas   
3-4 l 22-30.6.2020 
15-19 czerwiec 2020  
Wesoło bawię się na podwórku i w domu 
3-4latki 15-19.6.2020
08-10 czerwiec 2020 Przyjaciele 
 3-4l 8-10.6.2020  
01-05 czerwiec Niby tacy sami a jednak inni 
3-4l 1-5.6.2020  
25-29 maj 2020 Rodzice i dzieci to jedna drużyna!
3-4l 25-29.5.2020
18-22 maj 2020 Wiosna na łące
3-4l 18-22.5.20
11-15 maj 2020 Zabawa w teatr
3-4l 11-15.5.2020
4-8 maj 2020 Muzyka wśród nas
3-4l 4-8.5.20
27-3o kwiecień 2020 Jesteśmy Polakami
3-4l 27- 30.4.20
20-24 kwiecień 2020 Dbamy o Ziemię
3-4-latki20-24.4.20</a>
14-17 kwiecień 2020   Wiosna na wsi
3-4latki 14-16.4.20
6-10  kwiecień 2020 Wielkanoc
3-4latki6-10.4.20
30 marzec-3 kwietnia 2020 Nadeszła wiosna 
3-4latki 30.3-4.4.20
27 marzec 2020

  • Książka o mnie samym -Pomóż dziecku stworzyć wyjątkową książkę – w której będzie ono głównym bohaterem. MATERIAŁY: kartki białego papieru, czasopisma ze zdjęciami, zdjęcia twojego dziecka i innych członków rodziny, przykłady twórczości artystycznej dziecka, nożyczki, klej, ołówek, zszywacz. Zbierz ważne dla dziecka przedmioty plastyczne, takie jak jego prace artystyczne, ulubione obrazki z czasopism, zdjęcia rodzinne itp. Przyklejcie obrazki , zdjęcia na kartkach. Poproś, aby dziecko określiło znaczenie każdego obrazka i zapisz tę informacje na dole strony. Zszyj strony razem i dodaj stronę tytułową ,,Wszystko o mnie samym”. Po zakończeniu pracy przeczytajcie książkę razem.
  • Zwierzostwórca- Poproś dziecko by stworzyło własne gatunki zwierząt. Zobacz jakie śmieszne kształty potrafi wymyślić. MATERIAŁY: obrazki zwierząt z czasopism, książeczek, nożyczki, klej, papier. Wytnijcie różne obrazki ze zwierzętami. Potnij zwierzęta na poszczególne części ciała. Poproś dziecko, by pomieszało pocięte części ciała na stole. Teraz poproś, by wybierało różne części tworząc własne, nowe zwierzęta. Pomóż przylepić mu na papier wybrane części ciała w takiej kolejności jakiej sobie życzy . Pomóż nazywać dziecku stworzone przez siebie zwierzęta.
  • Dmuchanie baniek w wannie -Pomóż dziecku w odkrywaniu ciekawych właściwości wody, wtedy, gdy się świetnie bawi podczas mycia. MATERIAŁY: wanna, płyn do robienia baniek. Nalej do wanny cieplej wody i wsadź do niej dziecko. Otwórz buteleczkę z płynem do baniek i puść parę baniek nad wanną. Zachęć dziecko do łapania baniek zanim znikną w wodzie. Wlej trochę płynu do wanny i daj dziecku rurkę, by spróbowało zrobić bańki dmuchając w wodę, w której siedzi.
  • Budowanie domu -Pomóż dziecku budować jego pierwszy własny dom. Wszystko czego potrzebujesz to duże pudło kartonowe, kilka przyborów i mnóstwo wyobraźni. Tak samo można zrobić sklep, szkołę lub całe miasto. MATERIAŁY: duże pudło kartonowe, nożyczki, taśma izolacyjna, mazaki, farby, kolorowy papier samoprzylepny.

26 marzec 2020

  • Części ciała zwierząt- Poproś dziecko, by dopasowało do siebie głowę i resztę tułowia różnych zwierząt . Albo pozwól mu bawić się w tworzenie nowych zwariowanych zwierząt. Albo by specjalnie łączyło niepasujące do siebie części w celu stworzenia śmiesznych zwierząt. MATERIAŁY: zdjęcia zwierząt z czasopism lub tanie książeczki z obrazkami zwierząt, nożyczki, klej, blok rysunkowy. Wycinamy obrazki różnych zwierząt. Przecinamy je na pół, oddzielając głowę od tułowia z ogonem. Umieszczamy połówki obrazków z głową na stole przed dzieckiem. Wybieramy jedną połówkę z ogonem i dajemy dziecku by dopasowało do właściwej głowy. Prosimy by dziecko przykleiło każde skompletowane zwierzę na kartkę papieru.
  • Naśladowanie chodu zwierząt- Dziecko będzie miało świetną zabawę naśladując chód zwierząt. Pomóż mu wykorzystać wyobraźnię przy poruszaniu rękoma, nogami, głową i tułowiem.Zamieńcie się rolami naśladując chód zwierząt i poproście kogoś trzeciego, by zgadywał jakie zwierzę naśladujecie. MATERIAŁY: książki z obrazkami przedstawiającymi zwierzęta z charakterystycznym chodem, np. kaczkę, kraba, żabę, słonia, kangura itd. Przekartkuj różne książki obrazkowe ze zwierzętami. Czytając, zachęcaj dziecko do wypróbowania chodu zwierząt przedstawionych w książce. Pomóż mu , opisując ruchy zwierzęcia, a nawet sam zademonstruj je jeśli to konieczne. Na przykład pokaż mu jak człapie kaczka, bokiem porusza się krab…
  • Mówimy od tyłu- Zdolności językowe Waszego dziecka rozwijają się błyskawicznie , zachęcić więc je do nowej zabawy. Zacznij mówić zdania i wyrażenia od tyłu. MATERIAŁY: potrawy spożywane przy posiłku. Bawcie się w czasie posiłku, aby Wasze dziecko nauczyło się nowej zabawy używając znanych słów. Zacznij od prostych zdań, takich jak: czy mogę prosić o mleko / powiedz je od tyłu – mleko o prosić mogę czy/ Zademonstruj zabawę kilka razy, by dziecko zrozumiało o co chodzi.                         

 25 marzec 2020 

  • Przepisy na masy sensoryczne i plastyczne -Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu
  • Zabawy manipulacyjne są bardzo istotne dla rozwoju motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwoju precyzji i koncentracji uwagi. Są istotnym elementem przygotowania do nauki pisania. zabawa manip
  • ćwiczenia ruchowe – Jedną z propozycji zabaw z dzieckiem w czasie wolnym może być opracowany przez Weronikę Sherborne system ćwiczeń, który wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontakcie z dorosłymi. Zabawy te mają na celu: – poznawanie własnego ciała oraz ciała partnera
    – odkrywanie swoich możliwości
    – wdrażanie do zaufania sobie i innym.
    Ćwiczenia oparte na relacji ,,z” (relacji opiekuńczej).

-„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – rodzic klęczy na podłodze przy leżącym na plecach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Rodzic stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
-Zabawa pt. ,,Wycieczka” – rodzic stoi przed dzieckiem leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach , z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Rodzic przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
-Zabawa pt. ,,Wycieczka” – rodzic stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem. Dziecko leży na plecach , z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Rodzic, trzymając dziecko za dłonie i nadgarstki, lekko ciągnie je po podłodze.
– „Przepychanki” – Rodzic i dziecko siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
– „Paczka” – dziecko siedzi skulone na podłodze, rodzic klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować.
Ćwiczenia relaksujące – , „Rak”
Idzie, idzie rak
Rodzic i dziecko są zwróceni do siebie twarzą. Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce dziecka.
Czasem naprzód, czasem wspak.
Odpowiednio zmieniając kierunek ruchu.
Idzie rak nieborak,
Spacerujemy jak na początku,
Jak uszczypnie, będzie znak.
Delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie.
Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem” (relacji partnerskiej).-Zabawa pt. ,,Piłowanie drewna”. – rodzic i dziecko siedzą w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Nogi rodzica znajdują się pod nogami dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
– „Rowerek” – rodzic i dziecko leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Stopy rodzica i dziecka mają się stykać. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Rodzic powtarza rymowankę, różnicuje tempo: „Jedzie Radek na rowerze,
a pan Romek na skuterze.
Raz, dwa, trzy,
jedź i ty”.
– „Prowadzenie ślepca” – rodzic trzyma dziecko, (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je (zmiana ról).

Grupy starsze 5-6 latki – propozycje zajęć do realizacji z rodzicami w domu

22-30 czerwiec 2020 Pożegnania nadszedł czas
5-6latki 22-30.6.2020
15-19 czerwiec 2020 Wakacyjne podróże
5-6latki 15-19.6.2020
08-10 czerwiec 2020 Koledzy z różnych stron świata
5-6l 8-10.6.2020   Wiersz Bambo
01-05.06.2020 Na naszym podwórku
5-6l 1-5.6.2020 
25-29 maj 2020 Niby tacy sami, a jednak inni- Dzień Dziecka
5-6 l 25-29.5.2020 załącznik 4 zaszyfrowane słowa
18-22 maj 2020 Święto Rodziców
5-6l 18-22.5.20 KARTY-PRACY-RODZINA  RODZINA-karty-pracy-całość
11-15 maj 2020 Łąka  i jej mieszkańcy
5-6l 11-15.5.2020       zadania dodatkowe
4-8 maj 2020 Moja Ojczyzna
5-6l 4-8.5.20  ciekawostki o Polsce
27-3o- kwiecień 2020 Moja miejscowość, mój region 
5-6l 27-3-.4.20                Garść historii o Głogowie   zadania
 20-24 kwiecień 2020 Dbamy o Ziemię
5-6l 20-24.4.20
14-17  kwiecień 2020 Wiosna na wsi<
5-6-latki 14-16.4.20
 06 -10 kwiecień 2020  Wielkanoc
5-6latki 6-10.4.20
30 marzec- 3 kwietnia 2020 Nadeszła wiosna
5-6latki Ela 127 marzec 2020 

Prawa ręka, lewa ręka,

Prawa noga, lewa noga,

Skok do przodu – i od nowa.

Lewa ręka, prawa noga,

Skok do tyłu – i od nowa.

Prawa ręka, lewa noga,

Zaczynamy znów od nowa

26 marzec 2020

  • Tor przeszkód -Gdy dzieci poznają możliwości własnego ciała, kochają nowe wyzwania. I nigdy nie męczą ich tory przeszkód. MATERIAŁY: poduszki, poduchy, krzesła, stoły, koce, miski, obręcze itp… Zgromadź kilka przedmiotów, umożliwiających dziecku przechodzenie nad, przez,pod i wokół . Ustaw te przedmioty wzdłuż toru.
    Powiedz dziecku, by zaczęło posuwać się od początku aż do końca
  • Piknik z Misiem – Zdumiewające , jak wiele dziecko uczy się w trakcie każdego zajęcia- nawet w czasie pikniku z misiem. MATERIAŁY: 1 lub 2 misie, kanapki , napoje , ciasteczka , owoce i inne przysmaki. Poproś by dziecko zaprosiło swojego misia na piknik. Przygotujcie razem kanapki, soki i przekąski.Zapakuj wszystko do koszyka – torby i powędrujcie do parku ( może to być przejście do drugiego pokoju lub na balkon). Rozmawiając na różne tematy nie zapomnijcie w rozmowę wciągnąć misie.
  • Mapa skarbów -Czy dziecko będzie potrafiło znaleźć ukryty skarb w domu? Pomoże mu w tym mapa. MATERIAŁY: karton brystolu, mazaki, nagroda dla dziecka. Narysuj plan domu. Pokaż dziecku i poproś, żeby się z nim przeszło po domu i zobaczyło jak rozmieszczone są poszczególne pokoje. Schowaj nagrodę w jednym z pomieszczeń i zaznacz miejsce na mapie. Daj dziecku jeszcze raz mapę i zobacz, czy będzie potrafiło znaleźć skarb.
  • sztywny karton lub cienka tekturka (można wykonać tangram kolorowy lub jednego koloru). Można np. wykonać tangram z filcu.
  • koperta na opakowanie puzzli
  • wzory figur do układania. Zabawy z programowaniem – Tangram – to bardzo znana na całym świecie gra logiczna: kształtuje logiczne myślenie, rozwija wyobraźnię, zachęca do poszukiwania nowych, nieszablonowych rozwiązań .Tangram wykonujemy na planie kwadratu. Do celów tego artykułu wykorzystałam kartkę z kolorowego bloczku (nie powinna być samoprzylepna). Ważny jest odpowiedni podział kwadratu. Należy to zrobić zgodnie z poniższym rysunkiem. figury

25 marzec 2020

  • zabawa w dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Dziecko odrysowuje swoje ręce a następnie je wycina. Rodzic zapisuje na kartce przykłady działań na odejmowanie lub dodawanie w zakresie 10, nad działaniami dziecko przykleja swoje papierowe ręce ( nie podklejając paluszków jak na załączonym zdjęciu). Przyklejone papierowe rączki służą jako pomoc w obliczaniu działań. paluszki
  • Bajka dla dzieci na czas kwarantanny –Jak wytłumaczyć dziecku konieczność pozostania w domu i ograniczenia kontaktu z rówieśnikami? Nieocenioną pomocą jest książka psycholożki Doroty Bródki BAJKA O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE”Wspólne przeczytanie bajki będzie wsparciem rodziców i dzieci w oswojeniu nowej rzeczywistości- Arlena Kiziak – doradca metodyczny
  • kolorowanka z głoską R – dziecko nazywa przedmioty, które zawierają głoskę R, określają jej pozycję w wyrazie- na początku, w środku, na końcu; kolorują tylko te przedmioty, które tą głoskę zawierają kolorowanka z R
  • Przepisy na masy sensoryczne i plastyczne -Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu

Zajęcia religii 5-6-latki -mgr A.Kowalewicz